Therapie, Supervisie & Training

Waarom deze training
Hoe verloopt de normale ontwikkeling van een kind? Wat is de invloed van de aanleg, de opvoeding en de omgeving? Wanneer spreken we van een afwijkende ontwikkeling? Welke ontwikkelingsbedreigingen zijn er en wanneer spreken we van daadwerkelijke stoornissen in de ontwikkeling? Voor hulpverleners en begeleiders die met kinderen en jeugdigen werken is basiskennis van de ontwikkelingspsychologie helpend voor de dagelijkse praktijk.

Inhoud van de training

  • Normale ontwikkeling 0 – 18 jaar op hoofdlijnen
  • Biologische ontwikkeling
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling
  • Cognitieve ontwikkeling
  • Invloed van de biologie, opvoeding, gezinsomstandigheden, school en maatschappij
  • Opgroeien onder bijzondere omstandigheden: adoptie, pleegzorg, (echt)scheiding, verlies van een ouder, ouders met persoonlijke problematiek
  • Thema’s in de ontwikkeling (hechting, leren, seksualiteit, identiteit)
  • Ontwikkelingsbedreigingen
  • Ontwikkelingsstoornissen (ADHD, autismespectrumstoornis)
  • Belangrijke denkers (Freud, Erikson, Piaget, Kohlberg, Bowlby)

Doelgroep
Hulpverleners in de wijkteams, sociale teams, generalisten die ook met kinderen te maken hebben, schoolmaatschappelijk werkers, jeugdzorgwerkers, jeugdbeschermers

Vorm
Incompany

Duur
Zes dagen

Maximum aantal deelnemers
15

Meer informatie
Meer informatie over deze training is telefonisch of via het contactformulier verkrijgbaar